بسم الله الرحمن الرحیم
۲۰ عامل شکست در تبلیغ
آسیبهای تبلیغ/ موانع موفقیت در تبلیغ
1. سرسری نگاه کردن به تبلیغ و منبر
2. خجالتی بودن که باعث مشکلاتی در فرآیند تبلیغ می شود مثل ضعف ارتباطات و عدم نیازشناسی و استرس در ارائه منبر و برنامهها
3. دید جامع و عمیق نداشتن به معارف دین
4. رویکرد تحلیلی نداشتن در فرآیند تبلیغ و آماده سازی منبر
5. عدم آشنایی با روش تحقیق
6. عدم آشنایی با مهارتهای لازم برای تبلیغ و سخنرانی
7. بی نظمی و بی انضباطی می گویند کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
8. کسالت و تنبلی همه کارها و برنامهها را به تاخیر یا تعویق و تعطیلی و لوث شدن می کشاند و برنامههای فرهنگی را بی ارزش جلوه می دهد
9. ناامیدی: زنده بودن و نشاط و شادابی به امید است
10. شوخی زیاد: طلبه را سبک و بی مقدار می کند در حد و اندازه استاندارد یک شگرد جذب تاثیرگذار است نه بیشتر
11. غرور و تکبر: برخی فکر میکنند همینکه یک منبر خوبی رفتند دیگر همه باید در برابر او کرنش کنند! برخی وقتها باید شئونات را کنار گذاشته و دست به کار شد شخصیت خیالی برای خود نسازیم
12. تقلید ناآگاهانه از سخنوران مطرح
13. برنامه ریزی های غیر روشمند در زندگی فردی و برنامههای فرهنگی
14. عدم نظافت و تمیزی
15. موقعیت نشناسی
16. تضییع سرمایه گرانمایه عمر با تماشای تلویزیون و فضای مجازی و اخبار و روزنامه و لهو و لعب
17. ناآشنا بودن با فضای فکری جوانان
18. اطلاعات ناکافی در حوزه مسائل عقیدتی
19. زی و منش طلبگی
20. عدم هشیاری نسبت به شرائط در همه کارها