چگونه امیر المؤمنین (ع) در یک شب، هزار رکعت نماز می گزاردند؟
ائمه و اهل بیت علیهم السلام یک انسان بودند یا فرازمانی بودند؟
آیا روایاتی را که خارق عادات برای آنها نقل میکند بخاطر اینکه قابل پذیرش و باور برای عموم نیست بیان نکنیم؟
- کلیت اینکه "انا معاشر الانبیاء امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم" درست است ولی آیا رعایت فهم مخاطب، همه حقیقت است؟ تا کی امامشناسی ما باندازه یک طفل دبستانی باشد؟ آیا دوست نداریم رشد کنیم؟!
- فهم و درک خود را بالا ببریم نه اینکه با گفتن این طور فضائل مبارزه کنیم
- چطور میشه حضرت روزی 1000 رکعت نماز میخوانده این یعنی روزی 16 ساعت نماز میخوانده مگه کار و زندگی و جنگ و بیماری نداشته است؟ در جواب این تشکیک باید گفت علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر (من لایحضره الفقیه ج3 ص 493)
- این میزان نماز مربوط به همه عمر حضرت نبوده مربوط به اواخر عمر حضرت بوده است و در طول عمر بنا بر عبادت هر چه بیشتر بوده است مرحوم حرّ عاملی(رحمه الله) در وسایل الشیعه در ابواب نافله شهر رمضان از امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت میکند: «إِنَّ لِرَمَضانَ حُرمَةً وَ حَقّاً لا یَشبِهُهُ شَیءً، مِنَ الشُّهُورِ. صَلِّ مَا استَطَعتَ فِی رَمَضانَ تَطَوُّعاً بِاللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ إِن استَطَعتَ فی کُلِّ یَوم وَ لَیلَة ألفَ رکعَة فَصَلِّ إِنَّ عَلِیّاً کانَ فِی آخِرِ عُمِرهِ یُصَلِّی فِی کُلِّ یَوم وَ لَیلَة ألفَ رَکعة»؛ تهذیب الاحکام ج3 ص 64 وسائل الشیعه ج8 ص 26
- نماز مستحبی را میشود در حال راه رفتن و جنگ و رانندگی و .. بخواند و با انجام کارهای روزمره دنیایی منافات ندارد
- اشکال کار اینه که کار "نیکان را قیاس از خود مگیر گرچه باشد در نبشتن شیر شیر" را رعایت نکردیم بله که حضرت فرازمانی و مکانی است نه امیر المومنین بلکه اصحاب حضرت فرازمانی اند خود حضرت علی عالی اعلی میفرماید درب قلعه خیبر را با قوت بازو نکندم بلکه با قدرت معنوی بوده " ُ وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَیْبَرَ وَ رَمَیْتُ بِهِ خَلْفَ ظَهْرِی أَرْبَعِینَ ذِرَاعاً بِقُوَّةٍ جَسَدِیَّةٍ وَ لَا حَرَکَةٍ غِذَائِیَّةٍ لَکِنِّی أُیِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَکُوتِیَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِیئَةٍ " الأمالی( للصدوق)، النص، ص: 514
- حضرات معجزات فراوان داشتند بخصوص امیرالمومنین علیه السلام که 470 معجزه در مدینه المعاجز برای حضرت نقل شده است این یعنی یک انسان عادی نیست
- آیا حقائق را پنهان کنیم برای اینکه نمیفهمیم باید از خدا و خود حضرت طلب کنیم فهم و درک به ما بدهند
- شما اصل ملاک رو بگیرید اینکه اهل مناجات باشیم حضرت هزار رکعت میخوانده شما نمیتونی باندازه خودت بخوان با تسلیم و اذعان و قبول داشتن اصل معجزات اهل بیت علیهم السلام
- ما نباید جایگاه آنها از آنچه هست تنزل بدهیم بلکه باید سطح فهم خود را بالا ببریم
- اگر کسی را 100% قبول داری وقتی چیز خارق عادت از او شنیدی نباید استبعاد کنید بلکه باید استفسار کنید و توضیح بخواهید
- خودآقا میفرماید "لایرقی الی الطیر" (ابتدای خطبه شقشقیه نهج البلاغه) مرغ بلندپرواز آسمان معرفت به افق پرواز من نمی رسد هیچکس به علی مرتضی علیه السلام نمیرسد پس دست بشوییم از علی و دیگر هیچ از فضائل بیکران او نگوییم؟! باز خود آقا راهکار ارائه میدهند میفرماید شما نمیتوانید مثل علی زندگی کنید و لکن اعینونی بورع و اجتهاد و عفه و سداد تلاش کنید خود را به من نزدیک کنید اهل محکم کاری باشید اهل ترک گناه باشید تا
- اصلا این معجزات چیزی نیست برخی علماو عرفا هم بقدرتهای این چنینی دست یافتند مانند ابن فهد حلی شیخ حسنعلی نخودکی علامه قاضی طباطبایی و ... بلکه درباره حضرت باید گفت "نزّلونا عن الربوبیّة وقولوا فینا ما شئتم" یا بتعبیر "أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّ مَنْ تَجَاوَزَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام الْعُبُودِیَّةَ فَهُوَ مِنَ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ مِنَ الضَّالِّینَ وَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: لَا تَتَجَاوَزُوا بِنَا الْعُبُودِیَّةَ ثُمَّ قُولُوا فِینَا مَا شِئْتُمْ وَ لَنْ تَبْلُغُوا وَ إِیَّاکُمْ وَ الْغُلُوَّ کَغُلُوِّ النَّصَارَى فَإِنِّی بَرِیءٌ مِنَ الْغَالِینَ""الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص: 439" درباره ما غلو نداشته باشید یعنی ما را خدا نخوانید و مادون مقام ربوبی هرچه فضلیت برای بگویید به حاق معنی فضائل ما نمی رسید.
-
اگر میخواهید به درک فضائل حضرت نزدیک شوید چند توصیه
- یک به دستورات قرآن و دین حتی الامکان عمل کنید اتقوالله ماستطعتم
- دو اهل مناجات با خدا باشید
- سه اهل تفکر پیوسته و فهم معنی باشید علیکم بالدرایه لا بالروایه