تبلیغ هنرمندانه

روشمندسازی تبلیغ دینی و دقیق سازی مهارتهای تبلیغ

تبلیغ هنرمندانه

روشمندسازی تبلیغ دینی و دقیق سازی مهارتهای تبلیغ

تبلیغ هنرمندانه
بس نکته غیر حُسن بباید که تا کسی
مطبوعِ طبعِ مردمِ صاحبنظر شود
تبلیغ دین بدون ابزارها و مهارتهای لازم بصورت دقیق و شفاف اثرگذار نمی باشد. رسالت این وبلاگ شفاف سازی مهارتها و الگوریتم سازی فن خطابه و دیگر مهارتهای لازم تبلیغ است.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

چه کسانی بیشترین مستمع را دارند؟

کدام سخنران موفق محسوب می شود؟

ابزارهای زبانی و ادبی جذابیت سخنرانی کدام است؟

پردازش کلامی به چیست؟

بازی با کلمات چگونه محقق می گردد؟

همه بدنبال روشهایی برای جذاب کردن ارائه و سخنرانی خود هستند حال چه شیوه ها و ابزارهایی می تواند به ما در این زمینه کمک برساند؟

 

 

ابزارهای جذاب سازی یا اصول جذاب سازی کلام برای هر انسانی که بخواهد ارتباط کلامی موفقیت آمیزی با دیگران داشته باشد لازم و ضروری است سخنرانی نوعی از ارتباط کلامی بصورت دسته جمعی  است.

ابزارهای جذاب سازی منبر

1.     طنز و لطیفه

         در اینکه لطیفه جاذبه دارد، هیچ تردیدی نیست منتهی شرایط آن باید رعایت شود که آسیبی دامنگیر سخنران نشود

          برای داشتن طنزهای زیبا می‌توانید به وبلاگ دیگر گروه مبلغ موفق یعنی وبلاگ طنزیمات مراجعه داشته باشید

           http://tanzimat.blog.ir       

2.     زبان بدن

         تناسب در همه جا مورد پسند عقلا است تناسب حرکت اعضای بدن بخصوص دست و وجنات صورت از اهم ابزارهای موفقیت یک سخنران به شمار می‌رود امروزه بعنوان یک علم محسوب می گردد!

3.     مهندسی تن صدا

        تناسب تن صدا و آواها با معنای کلام نیز در القای مطلب و تاثیر گذاری آن در جان مخاطب اثر بخش است.

           گاهی اقتضای گفتار آهسته سخن گفتن است و گاهی با صدای بلند

4.     مهربانانه

        لحن مهربان یکی از علل موفقیت برخی سخنوران نامی کشور است

       لحن تند و خشن یا جدی در برخی موارد منزجر کننده و احیانا نامناسب و غیر جذاب است

5.     به زبان مخاطب عامیانه محترمانه فرهنگ سازانه

          زبان کتابی و کاملا معیار شنونده را دچار خستگی می‌کند

         زبان سخنران نه باید لهجه داشته باشد نه باید خیلی کتابی

               بلکه بینابین باید باشد آسیب هیچکدام را نداشته باشد

                 عامیانه محترمانه باشد

6.     تمثیلات

          مثالهای بسیاری را در این وبلاگ برای تمثیلات با هم مشاهده کردیم

7.     تشبیهات

           نمونه هایی از آن به فن سخنورزی مربوط می‌شد و در مطالب قبلی سایت آمده است

8.     شعر

           هم نمک و هم عسل سخنرانی است غذای بی نمک به چه ماند؟

           انس داشتن با دیوان شعرا برای مبلغ طراز و موفق از اهم واجبات است

          زهی سعادت اگر طبع شعری بصورت افاضی یا اکتسابی روزی او شده باشد!

9.     قالبهای ادبی

         کتابهای بیشماری در ادبیات درباره قالبهای ادبی سخن گفته اند و فن آرایه های ادبی و فنون علم بلاغت متکفل بیان آنهاست.

         مجهز بودن مبلغ به علوم بلاغی و ابزارهای آن به شکل اکتسابی یا مادرزادی امری ناگزیر و ناگریز است.

         به برخی از آنها در موارد ذیل اشاره می‌شود

10.بزرگنمایی

      مانند اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء

      یا مثل تبلیغ از سیگار وینستون به اینکه سیگار نکشید حتی اگر وینستون باشد و ...

 11.قلب

        تیرگی هوا آنقدر زیاد شده بود که گویا رنگ زمین به رنگ آسمان در آمده بود

 12.مبالغه

           فلان دانشمند با مرگ خود علم کیمیا را به زیر خاک برد!

 13.استعاره 

          مانند آگهی تبلیغاتی گل خوبه مثل گلریز یا به صحرا شدم عشق باریده بود (بایزید بسطام)

14.آرایه های ادبی

       مانند تضاد در کی شود این روان ساکن    این چنین ساکن روان که منم   

15.ارتباط برقرار کردن با موضوعات و حوادث ملموس روزانه

            مراجعه شود به مطلب (دیگ سفید می کنیم)

16.معماگونه

       مراجعه شود به مطلب (پرواز انسان و موانع)

17.پرسش و پاسخ

       مراجعه شود به مطلب (خودفروشی)

18.قصه و داستان

       مراجعه شود به مطلب (خلاقیت در تبلیغ)

19.سجع

    مانند کلام الملوک ملوک الکلام  یا بندگی و برازندگی (تعدیل شده ضرب المثل دارندگی و برازندگی)

20.جناس

    شکر کند چرخ فلک، از مَلِک و مُلک و مَلَک               کز کرم و بخشش او، روشن و بخشنده شدم

21.مقایسه

 مثل مقایسه کودکان با بزرگترها که نکات جالب و شگفت انگیزی بدست می دهد!

 22.روش سوژه یابی و سوژه سازی

در مطالب بعد خواهد آمد

۲۳.روی سخن:

مخاطب را مورد خطاب قرار دادن خود باعث جذابیت سخن می گردد وقتی شنونده خود در فضای ارتباط حاضر نبیند اندک اندک از فضای ارتباط خارج می‌شود 

البته مخاطب قرار دادن شنونده مرزهایی دارد که آسیب برای ارتباط محسوب می‌شود و باید این مرزها و حدود را رعایت نمود

۱.اینکه بی احترامی به مخاطب شود مطالب سنگین و گناهان و آشفتگی ها را باید با ضمیر غائب بکارد برد تا به کسی برنخورد البته این یک اصل تربیتی است که همیشه مخاطب را از بدیها تبرئه کنید این خود در رفتار او اثر دارد

۲.اینکه تعریف و تمجید ها باعث غرور او بشود 

بر فراز جای کوبیدن شخصی و جای تمجید کردن شخصی نیست مگر شخصیت و رفتار او را تعریف کنید آنهم با شرائط 

۲۴.ارتباط برقرار کردن با مخاطب قبل از منبر

۲۵.یک تعریف و تمجید و تشویق بحق بالای منبر
در صورتیکه عمومی باشد و بدور از آفات باشد

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی