تبلیغ هنرمندانه

روشمندسازی تبلیغ دینی و دقیق سازی مهارتهای تبلیغ

تبلیغ هنرمندانه

روشمندسازی تبلیغ دینی و دقیق سازی مهارتهای تبلیغ

تبلیغ هنرمندانه
بس نکته غیر حُسن بباید که تا کسی
مطبوعِ طبعِ مردمِ صاحبنظر شود
تبلیغ دین بدون ابزارها و مهارتهای لازم بصورت دقیق و شفاف اثرگذار نمی باشد. رسالت این وبلاگ شفاف سازی مهارتها و الگوریتم سازی فن خطابه و دیگر مهارتهای لازم تبلیغ است.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه

با سلام و عرض ادب
دوره حضوری مهارت افزایی کیفیت بخشی به محتوای تبلیغی توسط گروه مبلغ موفق در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد انشاالله
مبلغین و طلاب از ابتدای دیماه جهت ثبت نام می‌توانند به دفتر تبلیغات اسلامی مشهد مقدس مراجعه داشته باشند.
دوره در قالب سه کارگاه برگزار می شود:
۱.کارگاه ابزارهای کیفیت بخشی به محتوای تبلیغی 
۲.کارگاه فن خطابه شور آفرین 
۳.کارگاه فن لطیفه گویی

زمان: اجرای دوره اواسط دیماه تا آخر سال 1397

مکان: دفتر تبلیغات اسلامی

شرط ورود به دوره کیفیت بخشی به محتوای تبلیغی:
مطالعه و التزام به روش تفسیری علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه
آیه الله مصباح یزدی زید عزه:
شخصیت علامه در دنیا به خصوص در زمان معاصر کم نظیر است!
آیه الله صدوقی ره:
اگر آقای طباطبایی از حوزه قم حذف شود امتیازی برای حوزه قم باقی نمی ماند!
1.مطالعه کتاب مهرتابان که معرفی شخصیت بی نظیر ایشان است
2.مطالعه کتاب لب اللباب که معرفی روش اخلاقی ایشان است

ضمنا در پایان دوره از گواهینامه دوره های مهارتی دفتر تبلیغات برخوردار هواهیم بود.

عشق و محبت به خدا (معشوق حقیقی عالم)
هر کس که تو را شناخت جان را چه کند          فرزند و عیال و خانمان را چه کند
دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی                  دیوانه تو هر دو جهان را چه کند


دلدادگی حضرت شعیب علیه‌السلام به خدا
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده فرمود:حضرت شعیب علیه‌السلام به عشق خدا آن قدر گریه کرد تا نابینا شد، خداوند او را بینا کرد،

باز آن قدر گریست تا نابینا شد، ‌باز خداوند او را بینا کرد،

برای بار سوم نیز آن قدر به عشق الهی گریست که نابینا شد، خداوند باز او را بینا کرد،

در مرتبه چهارم خداوند به او چنین وحی کرد:
«ای شعیب! تا کی به این حالت ادامه می‌دهی؟ اگر گریه تو از ترس آتش دوزخ است، آن را بر تو حرام کردم، و اگر از شوق بهشت است، آن را برای تو مباح نمودم.»
شعیب علیه‌السلام عرض کرد:
«اِلهِی وَ سَیدِی اَنْتَ تَعْلَمُ اَنِّی ما بَکَیتُ خَوْفاً مِنْ نارِکَ وَ لا شَوْقاً اِلی جَنَّتِکَ، وَ لکِنْ عُقِدَ حُبُّکَ عَلی قَلْبِی فَلَسْتُ اَصْبِرُ اَوْ اَراکَ؛

ای خدای من و ای آقای من! تو می‌دانی که من نه از خوف آتش دوزخ تو گریه می‌کنم، و نه به خاطر اشتیاق بهشت تو، بلکه حبّ و عشق تو در قلبم گره خورده که قرار و صبر ندارم تا تو را (با چشم دل ) بنگرم

و به درجه نهایی عرفان و یقین برسم، و مرا به عنوان حبیب درگاهت بپذیری.»
خداوند به شعیب فرمود:«اکنون که دارای چنین حالتی هستی به زودی کلیم و هم سخن خودم موسی علیه‌السلام را خدمتگزار تو می‌کنم.» 
 
پس از آن حضرت موسی علیه‌السلام بیش از ده سال چوپان حضرت شعیب علیه‌السلام گردید.

علل الشرایع ص ۵۷ بحار الانوار ج۱۲ ص ۳۸۱
عشق خدا با هستی انسان چه می کند؟

که خواب و خور را از انسان می رباید
حضرت موسی علیه السلام وقتی که برای مناجات و راز و نیاز با خداوند عالم به
کوه طوررفته بود

 چهل روز نه غذا خورد نه آبی آشامید و نه ...

أللهم أذقنا حلاوه محبتک و عشقک و عبادتک ومعرفتک

فأین تذهبون
باب شده برخی از مبلغین و مشاورین

سخنان غربی ها را با مبانی اومانیستی در مباحث روانشناسی به خورد مخاطبین مسلمان خود می‌دهند
نظرات روانشناسان را مبنا قرار داده و طبق آن بحث را پیش می برند بعد در تایید کلام آنها کلام و احادیث رسول اکرم صلی الله علیه و آله را می‌آورند!

کدام از این دو باید مبنای مباحث قرار گیرد؟!

نکند این شعر شامل حال ما بشود!  
           بنام دین سر دین را شکستند               دو بال مرغ آئین را شکستند!
اولا اسلام دین کامل و غنی است نیازی به هیچ منبع غیراسلامی ندارد هر چند موضوع مستحدثه باشد!
فقاهت و اجتهاد و روش تحقیق برای درمان همین قضیه است.

از کتابهای روانشناسی اسلامی و انسان شناسی اسلامی می توان در این زمینه استفاده نمود.

ثانیا طلاب مذکور من حیث لا یشعر در حال خوش خدمتی و تبلیغ برای افکار دشمنان خود در جنگ نرم هستند و چه بسا که خود خبر ندارند!
ثالثا اگر علمیتی برای طلبه علاقمند به مباحث روانشناسی باشد طبق روشهای تحقیق و مهارتهای آن و روش فقاهتی اصولی با اندکی بیش ازاندکی تامل نظرات اسلام و با کمک اساتید فن کشف می‌شود.
رابعا یا سخن عن تحقیق بگوئیم یا سکوت اختیار کنیم
چرا که فرمود ﻣَﻦْ ﺗَﺮَﻙَ ﻗَﻮْﻝَ ﻟَﺎ ﺃَﺩْﺭِﻱ ﺃُﺻِﻴﺒَﺖْ ﻣَﻘَﺎﺗِﻠُﻪُ ح ۳۳۴۸۵ وسائل الشیعه
خامسا اگر خود اهل تحقیق نیستیم لااقل از اساتید و محققین که در این فضا تحقیقاتی داشته‌اند مطلب را بپرسیم
پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است!

بسم الله الرحمن الرحیم 

امروزه اطباء توصیه اکید دارند که
انسان خواهان سلامتی از انواع محصولات و غذاهای بسته بندی کارخانه ای به دلیل مواد نگهدارنده سمی یا مضر برای سلامتی که دارند استفاده نکند!
براستی آیا روح که بُعد دیگر وجود انسان است مانند جسم حالت بیماری و سلامتی دارد؟ غذاهای مفید و مضر برای سلامتی روح من کدام است؟
آیا آنها را می شناسید؟
سئوال مهمتر روح انسان مهمتر است یا جسم؟
مسلما روح چرا که جسم انسان پس از انتقال از این عالم به عالم بعدی (مرگ) مردار بی ارزشی بیش نیست در حالیکه انسان بعد از مرگ زنده تر می‌شود.
چقدر به غذای جسم و سلامتی جسمانی اهمیت می دهید؟
این اهتمام را باید ضرب در ۱۰ کرد تا میزان اهمیت سلامتی روحی بدست آید.
چرا که شرافت جسم به شرافت روح است.
اهتمام به غذای روح در این آیه شریفه در لایه های متعدد مطرح شده است
فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ [24]سوره عبس

یکنوع غذای روح، علم است که نباید از هر منبعی و استادی اخذ شود!

بلکه باید از منبع معتبر و سالم و آگاه گرفته شود!

نوع دوم غذای روح، عبادات است.

یعنی انواع واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات

نوع سوم غذای روح، تفکر در نشانه های خداوند عالم است.

غذاهای مضر برای سلامتی روح کدامند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

تکنیک های کنترل افکار / جهت دهی مثبت به افکار /راهکارها و تکینیک های تمرکز

بعضی ها می‌گویند من افکارم خیلی بهم ریخته و پراکنده است چه کنم که تمرکز پیدا کنم؟

برای نماز حضور قلب ندارم چگونه حضور قلب حاصل کنم؟

موقع مطالعه تمرکز ندارم؟ چه کار کنم؟

خطورات انسان به سه دسته تقسیم می‌شود

·        خطورات شیطانی:

·        خطورات انسانی:

·        خطورات الهی:

خطورات شیطانی:

افکار و القائات و خطوراتی است که شیطان و شاگردانش علیه اللعنه به ذهن انسان می‌اندازد یا به تعبیری وسوسه شیطان است حال این شیطان جن باشد یا انسان گاهی یک دوست می تواند شیطان شود و پیشنهاد یا نظری خلاف شرع یا عقل و عرف بدهد و انسان را از حرکت و تلاش و زندگی موفقیت آمیز باز دارد.

وسوسه هایی مانند:

حال اینو باید بگیرم! (مردم آزاری)

حق اینو باید بزارم کف دستش! (انتقام)

ولش کن حالش نیست امروز نمیرم درس!(تنبلی و کسالت)

من دیگه بریدم دیگه امیدی نیست فکر نمیکنم به جایی برسم!(ناامیدی)

همش بدشانسی میارم دیگه خسته شدم از این زندگی پربلا و مشکلات (راضی نبودن به قضای الهی)

راهکار درمان:

باید این خطورات و القائات شیطانی را به خطورات انسانی تبدیل کرد.

به این شکل که هر ذهنیت و فکر شیطانی را به فکر الهی یا انسانی متناسب با آن و در فضای نزدیک به آن تشبیه می‌کنیم یا پاسخ آنرا در درون می دهیم.

مثلا اگر وسوسه می گوید ((ولش کن درس بسه دیگه خیلی زحمت کشیدی دیگه وقت استراحت است))

شما آنرا به یک خاطره انسانی تبدیل کنید و بگوئید ((بله وقت استراحت فرا می رسد ولی الان وقت کار و تلاش است))

وسوسه می گوید ((چرا همش بد میارم تا کی این همه مشکلات!))

آنرا تبدیل کنید به خاطره انسانی بگویید ((تا وقتی که بی برنامگی و کارهای اشتباه در زندگی داشته باشی چون عالم عالم حساب و کتاب است هر معلولی یک علت دارد مشکل از کار اشتباه برمی خیزد))

تبدیل خاطره شیطانی به الهی

موقع نماز به ذهن تان خطور می کند که برم نت آخرش دانلود کنم بگو بله الآن وقت دانلود هست ولی نه دانلود نت بلکه دانلود رحمت خدا رحمت خدا را با اشک و زاری دانلود کن که دلم خیلی ویروسی شده

ای یکدله صددله دل یکدله کن         صراف وجود باش و خود را یله کن

یک صبح به اخلاص بیا بر در ما        گر کام تو بر نیامد آنگه گله کن

ادامه 👈 مطلب بعد

بسم الله الرحمن الرحیم
یه طلبه صاحب ذوقی می گفت:
یکی از بزرگترین انواع خدمت به دین در این آشفته بازار آخرالزمان دفاع از لباس دین یعنی لباس روحانیت است.
شاید یکی از زمینه های انحرافات مردم، اشتباهات برخی از دولتمردان ملبس به لباس روحانیت باشد.
هردو کار اشتباه است
هم آقایی که لباس پیغمبر خدا را به تن کرده باید بسیار مراقب باشد از او خطایی سر نزند و
هم مردم اشتباهات شخص را و یک طلبه را نباید به حساب دین بنویسند!
چقدر خدمت بزرگی کرده به دین طلبه ای که مسئولیتی به عهده دارد و از پس آن بر نمی آید اگر آنرا کنار بگذارد
چقدر پیش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عزیز است طلبه ای که بدنبال پست و مقام نباشد.
چقدر نزد پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم عزیز است کسی که حساب عموم طلاب را از شیوخ دولتی و خاطی جدا کند و این باور را بین مردم پخش کند!
خیلی ها بین ایندو فرق قائل نیستند و بین یک طلبه که از یک نوزاد هم پاکتر است و آخوند مسئول که بخاطر نبود تقوا حقوق را رعایت نکرده فرق نمی گذارند چه این عدم رعایت در مقام قضاوت بوده باشد یا در مقام مسئولین دولتی و یا ...

هر کسی مسئول کارهای خودش است نه مسئول کارهای دیگران

تهمت زدن و اذیت و آزار بی جهت یک مسلمان یا انسان که ملبس به لباس پیامبر دینمان هم باشد

چه کسی به آن رضایت می دهد!

جالبه نه! انسان در یک جامعه ای برای بهبود زندگی مردم کار و تلاش و خدمت بکند  افراد آن جامعه بجای تشکر و قدردانی بعضا احیانا ناسزا بگویند و بعضا رو در روی انسان بایستند و از برخی از آنها با چاقو تشکر نمایند!

هر کس بطریقی دل ما می‌شکند     بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند
بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست     من در عجبم دوست چرا می‌شکند

اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فی دَوْلَة کَریمَة تُعِزُّ بِهَا الاْسْلامَ وَاَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ، وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ، وَالْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ، وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ
دعای افتتاح 

بسم الله الرحمن الرحیم

برای فهم بهتر این مطلب، حتما باید قبلش مطلب قبلی را مرور کرده باشید
گفته شد یاد خدا آرامش می‌آفریند گنجی که در قرن بیستم گم‌گشته
خب حالا میخواهیم یاد خدا کنیم چگونه؟
ذکر خدا بر سه نوع است
لسانی:
همینکه به زبان اذکار را به زبان جاری کنی ذکر لسانی محقق شده برخی فکر می‌کنند ذکر منحصر است در ذکر زبانی در حالیکه این تازه اول خط است هر چند خیلی مهم هم باشد
قلبی:
یاد خدا در دل اینکه انسان همیشه و در همه جا به یاد رب الارباب باشد نه فقط موقع نماز و دعای کمیل البته اگر در موقع نماز حضور قلبی باشد.
اینجا فرق بین دوستان خدا و دشمنان او مشخص می‌شود
عاشق پیوسته مشق نام لیلی خود می‌کند
عملی:
اینکه در عمل و رفتار به یاد خدا بودن را نشان دهید در مقام عمل دروغ نگویید در مقام عمل به یاد خدا باشید و به فقرا کمک کنید
در مقام عمل حق خوری نکنید
دومین عامل فرو افتادن در آتش جهنم از قول خود جهنمی ها:
۲.انفاق نکردن یعنی عدم ارتباط با خلق او
انفاق یک معنایش پول دادن است و
معنای دوم و وسیعتر آن انفاق دارایی مسئولیت است!
کارگشایی از گره کاری بندگان خدا بی حد و حصر ثواب دارد البته چهارچوب قانون یعنی به گونه ای که حق دیگری ضایع نشود.
پس بیاییم نسبت به حقوق ارباب رجوع بی تفاوت نباشیم!
از راه دور و با هزار مشکل و سختی خود را به اداره رسونده شما کارش حتی الامکان راه بیانداز
اذیت و آزار مومن در روایات چقدر دردناک توصیف شده است.
قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَنْ آذَى مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ آذَانِی فَقَدْ آذَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ آذَى اَللَّهَ فَهُوَ مَلْعُونٌ فِی اَلتَّوْرَاةِ وَ اَلْإِنْجِیلِ وَ اَلزَّبُورِ وَ اَلْفُرْقَانِ
دوم اینکه کوتاهی و اشتباه خود را توجیه نکنیم.

توجیه کردن یکی از ترفندهای شیطان برای به خاک مالیدن شما بر زمین است.
سومین عامل هلاکت:
۳.عمر را به بطالت و یاوه سرایی و امور بیهوده گذراندن
از اینکه جهنمی ها می گویند خوشگذرانی ما را به آتش جهنم انداخت بدست می‌آید که گذراندن عمر به بطالت جرمی نابخشودنی است بخصوص اگر در اداره و حق الناس باشد
چهارمین عامل هلاکت:
۴.روز جزا را دروغ می خواندیم
تکذیب قیامت خود زمینه ساز بسیاری از گناهان و انحرافات است
اگر میخواهید از بسیاری از آسیبهای فردی و اجتماعی در امان باشید، به یاد مرگ و قیامت باشید.
بسیاری از انسانها و بزرگان در طول تاریخ با همین ابزار خود را از مهلکه نجات دادند!

یاد مرگ فوائد بیشماری دارد از جمله اینکه شوخی را کم می کند. شوخی خود، مادر بسیاری از مشکلات و گناهان است.
کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ(38) إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ(39)فِی جَنَّاتٍ یَتَسَاءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ(43)وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ(44)وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ(45)وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتَّىٰ أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِینَ(48)المدثر
خدایا با کمال درماندگی و بیچارگی می‌گویم
به تو پناه میبرم از اینکه در آتشی بیفتم که آتش گیره اش سنگها و انسانها باشند نه هیزم ها!
خدایا به من توفیق ده که قبل از سوت پایان بازی زندگی بیدار و هشیار شوم!
یک کلام ختم کلام
حتی کوچکترین رفتار انسان می تواند آینده و سرنوشت انسان را دگرگون یا نابود کند! آیه ۳۸

شاید دوست داشته باشید بر ماشین زمان سوار شده و به آینده سفری داشته باشید از علت شکست ورشکسته ها اطلاعاتی کسب کنید
از آنهائی که به دره هلاکت جهنم افتاده اند سئوال کنید چه چیزهایی باعث شد تا شما به آتش در افتید؟

عوامل نگون بختی و بدعاقبتی شما کدام است؟
تا از شر و گزند این عوامل در امان بمانید
و خدای نکرده به دره های پر از آتش نیفتید!
بخصوص اگر راه برگشت و جبرانی نباشد
و شفاعت احدی درباره انسان کارساز نباشد
هیچ انسان عاقل و آینده نگری نیست مگر اینکه این سئوال برای او از مهم هم مهمتر است
چرا که مساله مرگ و زندگی ابدی است!
سند و نامه ای از طرف گزارشگری رسیده که مو لای درز سندش نمی رود سند مذکور این گفتگو را روایت می کند آنها گفتند
عوامل فرو افتادن در آتش جهنم عبارتند از:
۱.ما نمازگذار نبودیم
۲.اهل انفاق و اطعام فقرا نبودیم
۳.با خوشگذرانان در لهو و لعب فرو می رفتیم
۴.روز قیامت و روز جزا را قبول نداشتیم
خب حالا اندکی این عوامل را بشکافیم
ببینیم مگه این کارها چه بوده اند که

جهاد زن
هر کسی جهادی به فراخور حال خود دارد
جهاد زن به چیست؟
جهاد زن تحمل غرغر مرد و بداخلاقی او و دم فرو بستن است
جهاد المرأة حسن التبعل
جهاد زن، زدن از خواب و خور برای شیرخوار و بچه مدرسه ای است.
تلاش و جهادی که
هم آینده را می سازد
هم خدمتگزارانی تربیت یافته تحویل جامعه می‌دهد
هم موجبات پیشرفت شخصیتی خود را فراهم می کند
هم باغ آخرت خود و خانواده و جامعه را آباد می سازد!
چقدر دورند از حقیقت و موفقیت و سعادت
کسانی که می گویند دو تا بچه کافیه!!
بچه همه مراحل زندگی اش از دوران بارداری تا دوران نوزادی و پس از آن دوران کودکی همه و همه رحمت است و برکت و مغفرت
هرچند اذیت و آزار داشته باشد
زن خانه دار و بچه دار نزد خداوند چه جایگاهی دارد؟
زنی مومنه که ده تا فرزند به جامعه تحویل داده بود به یکی از اولیاء خدا که عارفی فرزانه و از شاگردان مکتب عارف بی بدیل آیه الله قاضی اعلی الله مقامه بود گفت:
ای کاش ما هم به مقامات شما می رسیدم
آن عارف فرزانه در جواب ایشان جمله ای عجیب فرمود:
من حاضرم جایگاه و مقامات خودم را با شما که مادر ده فرزند هستید عوض کنم
آیا زن کارگر و کارمند هم نزد خداوند چنین جایگاهی دارد؟

چه کسانی دوست دارند برادر حضرت ختمی مرتبت باشند؟

چه کسی در خواب شبش می تواند ببیند که برادر حضرت رسول صلی الله علیه و آله شده باشد!

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله روزی در حالی که در بین جمعی از اصحاب نشسته بودند، فرمودند: «اللهم لقنی اخوانی » ; خداوندا، برادران مرا به من برسان!

عرض کردند: «یا رسول الله! برادران شما چه کسانی هستند؟» حضرت فرمودند: «برادران من آن کسانی هستند که در زمان خلیفه دوازدهمی من حضرت بقیة الله قرار می گیرند و منتظر آن آقا هستند .» عرض کردند: «یا رسول الله! ما در برابر شما شمشیر می زنیم، قرآن در بین ما نازل شده است، ما برادران شما نیستیم و آنهایی که صدها سال یا هزارها سال دیگر می آیند، آنها برادران شما هستند؟» حضرت فرمودند: «شما مرا می بینید، معجزات مرا می بینید، در جلسات من حاضرید و حرفهای مرا می شنوید ولی آنها در حالی به من ایمان می آورند که مرا ندیده اند . آنها برادران من هستند لکن شما اصحاب من هستید .» و این بزرگ ترین مقام است برای شیعه ای که حالت انتظار در وجودش باشد . 
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۱۲۳

خوشا بحال شما برادران حضرت رسول صلی الله علیه و آله

البته اگر بتوانید این مدال را نگه دارید؟!