تبلیغ هنرمندانه

روشمندسازی تبلیغ دینی و دقیق سازی مهارتهای تبلیغ

تبلیغ هنرمندانه

روشمندسازی تبلیغ دینی و دقیق سازی مهارتهای تبلیغ

تبلیغ هنرمندانه
بس نکته غیر حُسن بباید که تا کسی
مطبوعِ طبعِ مردمِ صاحبنظر شود
تبلیغ دین بدون ابزارها و مهارتهای لازم بصورت دقیق و شفاف اثرگذار نمی باشد. رسالت این وبلاگ شفاف سازی مهارتها و الگوریتم سازی فن خطابه و دیگر مهارتهای لازم تبلیغ است.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۱۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

قیمت انسان چقدره؟

چند کیلو وزن داری؟

علامه جعفری رحمه الله علیه:

در جمع دانشمندان جهان در کنگره ای سخنرانی می‌کردم حدیث (ارزشمند ارزش سنج) 

قِیمَةُ کُلِ‏ امْرِئٍ‏ مَا یُحْسِنُه‏   (الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص: 301)

را خواندم ارزش هر انسانی به اندازه مهارت و کاری است که آنرا خوب بلد است

دبیر جلسه از جایش بلند شد و گفت به افتخار این سخن ایشان همه بلند شوند و یک دقیقه دست بزنند یک دقیقه دانشمندان جهان را ایستاده نگه داشته تا برای این سخن کف بزنند

گفتم صبر کنید این سخن مال من نیست گوینده این سخن مولایمان امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام است 

دومرتبه گفت به افتخار امام علی علیه السلام بلند شوید و یک دقیقه دست بزنید

قیمت و ارزش ما چقدر است؟

در چه کاری مهارت دارید؟

در رانندگی یا در سازندگی

در بی نظمی یا در بی رحمی

 در فحاشی یا کینه توزی

در مزاحمت مردم یا در آلوده سازی هوا

یا نه 

در کارگشایی مشکلات مردم هنرمندی

یا در ارتباط بر قرار کردن با سرچشمه حیات و انرژی (خداوند)

یا الحمدلله در علم آموزی

خوشا به حالت اگر در هنرهای آسمانی مهارت داری!

برو روی ترازوی هنرت خود را وزن کن! 

                  بسم الله الرحمن الرحیم

 

شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن علیه السلام

 

شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام هفتم صفر یا بیست و هشتم ؟

در تاریخ شهادت ایشان میتوان به سه قول دست یافت که دو قول مشهور و یک قول غیر مشهور است .

قول غیر مشهور : روز آخر ماه صفر است که قائل آن فقط جناب شیخ یعقوب کلینی ره است .

قول دیگر : بیست و هشتم ماه صفر است که از کتاب « مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه » نوشته شیخ مفید ره نشأت گرفته است، با اینکه ایشان در کتاب « الارشاد » برای شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام فقط به ذکر ماه صفر بسنده کرده است. و شیخ طوسی در کتاب « تهذیب الأحکام » هم به تبعیت از ایشان روز شهادت را مشخص نکرده اند .

از میان اعلام شیعه که با این قول موافقت کرده اند شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی است .

قول سوم : هفتم صفر است، این قول از قاسم بن إبراهیم الرسی ( متوفی ۲۴۶ ) از امام کاظم علیه السلام به ما رسیده است و علمای بیشتری این قول را نقل کرده اند بطوری که حتی روز شهادت در این قول بیان شده که پنج شنبه بوده است .( قاسم بن ابراهیم در کتب رجال از نسل بنی الحسن و با شرافت ذکر شده است )[1]

 

شهید اول در کتاب «دروس»، کفعمی در «مصباح»، شیخ بهاء در «توضیح المقاصد»، علامه مجلسی در «بحار الأنوار»، شیخ عبدالله بحرانی در «عوالم العلوم»، شیخ محمد حسن نجفی در «جواهر الکلام»،شیخ جعفر کاشف الغطاء در «کشف الغطاء» و شیخ عباس قمی در «انوار البهیّه»، رهم همگی شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را هفتم صفر نوشته و این روایت را نقل کرده اند .

 

نکته ای که این قول را تقویت می کند سیره عملی علما و متشرعه است، بطوری که در هفتم صفر در تمامی بلاد به اقامه ی عزا می پرداخته اند .

این سنت توسط علما حوزه علمیه نجف (که سابقه ی هزار ساله دارد) در نجف و به تبع ایشان پرورش یافتگان این حوزه مانند شیخ عبدالکریم حائری در قم تایید و به آن عمل شده است؛ ایشان دستور به تعطیلی بازار و حوزه برای اقامع عزا در روز هفتم صفر داده بودند .

پس از ایشان علماء بزرگی همچون آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی رهما؛ و تا عصر حاضر مراجع فعلی از قبیل آیات عظام وحید خراسانی، سیستانی، شبیری زنجانی، فاضل لنکرانی، میرزا جواد ملکی تبریزی و آیت الله بهجت بر این سیره تاکید و بدان عمل می کرده اند.

 

[1] الذریعه شیخ آقا بزرگ طهرانی ، المجدی فی انساب الطالبیین ابولحسن العمری ، رجال نجاشی

بسم الله الرحمن الرحیم

روش تحقیق /ضرورت تحقیق و پژوهش/آسیب شناسی مبلغین

چقدر از روش مطالعه و بررسی منابع حدیث و قرآن اطلاع داریم؟

چگونه باید برای منبر و یک ارائه، مطلب جمع آوری نمود؟

اگر یک مبلغ بدون بررسی و تحقیق یک مطلب را درباره نحوه زندگی و طرز تفکر مردم بر فراز منبر بازگو کند، چه اتفاقی می افتد؟

مراحل کلان یک ارائه خوب (سخنرانی، منبر، کلاس) کدام است؟

1.      نیاز شناسی میدانی

2.      مخاطب شناسی دقیق

3.      آماده سازی ارائه و تولید محتوا

4.      اجرای ارائه  هوشمندانه

5.      ارزیابی آن پس از اجرا

 

نگاه روش تحقیقی در کدام مرحله کاربرد دارد؟

شاید به نظر بدوی گفته شود فقط در مرحله تولید محتوا

ولی روش تحقیق در تمام این مراحل نقش بسزایی دارد


بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا اباعبدالله وعلی الا رواح التی حلت بفنائک  علیک منی سلام الله ابدا  ما بقیت وبقی اللیل والنهار ولا جعل الله آخر العهد منی لزیارتکم

السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین

من کیستم رسول خدا را سلاله ام        اندر حریم حضرت زهرا غزاله ام

نامم رقیه دختر سلطان کربلا             باب الحوائجم بخدا گر سه ساله ام

 

دخترم! بر تو مگر غیر از خرابه جا نبود؟      گوشۀ ویرانه جای بلبل زهرا نبود

جان بابا! خوب شد بر ما یتیمان سر زدی      هیچ کس در گوشۀ ویران به یاد ما نبود

دخترم! روزی که من در خیمه بوسیدم تو را      ابر سیلی روی خورشید رخت پیدا نبود

جان بابا! هر کجا نام تو را بردم به لب         پاسخم جز کعب نی، جز سیلی اعدا نبود

دخترم! وقتی که دشمن زد تو را زینب چه گفت؟     عمّه آیا در کنارت بود بابا یا نبود

جان بابا! هم مرا، هم عمّه ام را می زدند           ذرّه ای رحم و مروّت در دل آن ها نبود

دخترم! وقتی عدو می زد تو را برگو مگو       سیّد سجّاد زین العابدین (ع) آن جا نبود؟

جان بابا! بود امّا دست هایش بسته بود            کس به جز زنجیر خونین یار آن مولا نبود

دخترم! آن شب که تنها اوفتادی از نفس     مادرم زهرا (س) مگر با تو در آن صحرا نبود؟

جان بابا! من دویدم زجر هم می زد مرا       آن ستمگر شرمش از پیغمبر و زهرا (س) نبود

دخترم! من از فراز نی نگاهم بر تو بود       تو چرا چشمت به نوک نیزۀ اعدا نبود؟

جان بابا! ابر سیلی دیده ام را بسته بود     ورنه یک لحظه دل من غافل از بابا نبود

دخترم! ماشورها بر شعر (میثم) داده ایم      ورنه در آوای او فریاد عاشورا نبود

جان بابا! دست آن افتاده را خواهم گرفت     زآن که او جز مادح و مرثیه خوان ما نبود

گرفتارها، حاجتمندا، مریض دارها

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر بخواهید یک منبر را تجزیه تحلیل و بقول امروزی ها آنالیز بکنید با چه روشی آنرا ارزیابی می کنید؟

در چه زمانی می توانید بگویید فلان منبری، سخنران خوب و حرفه ای بود؟

در زمانی که منبر و سخنرانی او را سنجیده باشیم

در چه زمانی می توانیم یک منبر را بسنجیم؟

در زمانی سخنرانی او را تجزیه تحلیل کرده باشید!!

حال روش تجزیه تحلیل یک منبر چگونه است؟

اگر عناصر ذیل را مد نظر داشته باشیم و درباره آنها در منبر کنکاش کرده باشیم می توان گفت با

روش تحلیل یک منبر آشنا شده ایم

1.      چه پیامهایی

محتوا و موضوعی که هدف منبر انتقال آن به مخاطب است

2.      با چه ابزارهایی

ابزارهای احساسی

ابزارهای ادبی و خیال پردازی

ابزارهای فیزیکی

3.      با چه لحنی

بسم الله الرحمن الرحیم

راه پیشرفت کدام است؟

آفتهایی که میوه تبلیغ را زخمی سیاه و چه بسا نابود می‌کنند در وجود من مبلغ است یا در وجود مخاطب؟

برخی از این آفتهای از بین برنده و خطرناک مربوط به خود مبلغ است و برخی به مخاطب و برخی به فضای تخاطب و گفتگو

برخی از این آسیبها عبارتند از:

1.      افراط و تفریط ها

·        افراط در دلسوزی

o       که بیش از حد به کسی مهربانی کردن است در صورتیکه او پاسخی متناسب نمی دهد

·        افراط در پرداختن به یک موضوع

·        افراط در اجرای یک روش

 

2.      عدم موقعیت شناسی

3.      عدم رعایت اولویتها در انتخاب موضوع

جوانی که قلبش مدبر است نباید از انفاق و مستحبات گفت بلکه باید به واجبات بسنده کرد باید از ارکان دین مثل نماز برای او بیان کرد

فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَی النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَی الْفَرَائِضِ»

حکمت 22 نهج البلاغه

4.بازگو کردن مطالب سست کننده عقیده جوان مثل وضع نابسامان اقتصادی و ناامید کردن جوان

بسم الله الرحمن الرحیم
مبلغین به خود ببالند

بود قدر تو افزون از ملایک                   تو قدر خود نمیدانی چه حاصل

برتری سرپرست علمی معرفتی یتیمان اهل بیت علیهم السلام یعنی مبلغان که شیعیان را از تاریکی جهل خارج میکنند بر سرپرست یتیمان که گرسنه اند و آنها را سیر میکند

مانند برتری خورشید بر «سها»- کم‏ سوترین ستاره- است.

وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْعَسْکَرِیِّ ع قَالَ قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ: فَضْلُ کَافِلِ یَتِیمِ آلِ مُحَمَّدٍ الْمُنْقَطِعِ عَنْ مَوَالِیهِ النَّاشِبِ فِی رُتْبَةِ الْجَهْلِ یُخْرِجُهُ مِنْ جَهْلِهِ وَ یُوضِحُ لَهُ مَا اشْتَبَهَ عَلَیْهِ عَلَى فَضْلِ کَافِلِ یَتِیمٍ یُطْعِمُهُ وَ یَسْقِیهِ کَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى السُّهَا

وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْعَسْکَرِیِّ قَالَ قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع: مَنْ کَفَلَ لَنَا یَتِیماً قَطَعَتْهُ عَنَّا مَحَبَّتُنَا بِاسْتِتَارِنَا فَوَاسَاهُ مِنْ عُلُومِنَا الَّتِی سَقَطَتْ إِلَیْهِ حَتَّى أَرْشَدَهُ وَ هَدَاهُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَیُّهَا الْعَبْدُ الْکَرِیمُ الْمُوَاسِی لِأَخِیهِ أَنَا أَوْلَى بِالْکَرَمِ مِنْکَ اجْعَلُوا لَهُ یَا مَلَائِکَتِی فِی الْجِنَانِ بِعَدَدِ کُلِّ حَرْفٍ عَلَّمَهُ أَلْفَ أَلْفِ‏

                        الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص: 17

 

مهارتهای تبلیغ/روش تحلیل و برداشت از روایات/قواعد نحوی بلاغی تفسیری

بسم الله الرحمن الرحیم

روش تحلیل روایات در یک نگاه

از چه طریقی می توان از چشمه عظیم معرفتی یعنی احادیث اهل بیت علیهم السلام مطلب استخراج کرد؟

چگونه می‌شود روایت را درست فهمید؟

روش برداشت از احادیث کدام است؟

روش تحلیل روایات چیست؟

راهکارها، روشها و قواعدی که از علوم مختلف و با رویکردهای گوناگون در تحلیل روایات و برداشت از آنها کاربرد دارد

در مطلب ذیل آمده است اما بصورت عملیاتی و کاربردی ارائه می‌گردد

1.     قانون تعرف الاشیاء باضدادها

هر مفهوم یا موضوعی را می‌توان با مقایسه با مفهوم مخالف تبیین و شفاف سازی کرد

مانند حلم که معنای شفافی برای آن ارائه نمی شود اگر در مقایسه با مفهوم غضب بیان شود شفاف و آسان می شود

2.     ظرافتهای لغات و فرقهای واژگان(فقه اللغه)

3.     الگوریتم تجزیه تحلیل عبارت (نحوی بلاغی)

4.     فضای صدور و شرایط حاکم بر روایت (حال مخاطب و تخاطب)

5.     قوانین منطقی قضایا(روابط و انواع قیاسهای منطقی)

6.     تاریخ و شرایط زمانی فرهنگی سیاسی اجتماعی

7.     سیره اهل بیت علیهم السلام در موقعیتهای گوناگون 

8.     مقاصد الشریعه (اهداف بالا دستی دین)

مثلا یکی از اهداف دین حفظ جان و آبروی مسلمان است اگر دروغی هم بخاطر حفظ جان خود گفت و تقیه کرد اشکال ندارد.

9.     قوانین و محکمات قرآنی

بسم الله الرحمن الرحیم

در محدوده انرژی مرگبار نباش

امروزه می گویند سیگنال های وایفا و .. برای سلامتی مضر است و انواع بیماریهای خطرناک را بدنبال دارد!

گذشته از آنکه با هر چه انسان نزدیک باشد و فضای دل و ذهن اش را پر کند شخصیت انسان همان می شود،

 کسی که خود را در معرض انرژی های منفی قرار بدهد، باید ضررهای احتمالی آنها را به جان بخرد!

هرکه خربزه می خورد، پای لرزش هم می‌نشیند

تلگرام اینترنت ماهواره کتابهای مضر و ...

دوست ناباب «دشمن دوست نما» و شیطان

 سیگنال های خطرناک و دشمنان دوست نما هستند که هستی انسان را سیبل قرار داده اند.

وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا [119] النساء

ای طلاب ای مبلغین اسلام  ای مربیان

راه تامین زندگی؟

بیاییم نوکر درب خانه اهل بیت علیهم السلام باشیم

نه کارمند

کارمند حقوق می‌گیرد ولی فراهم کردن مایحتاج زندگی با خودش است.

ولی نوکر وقت و ناوقت نوکری می‌کند

اما همه چیز زندگی او را تامین می کنند

بگذریم از کرامت و سخاوت ارباب ما 

لبیک یا حسین علیه السلام