تبلیغ هنرمندانه

روشمندسازی تبلیغ دینی و دقیق سازی مهارتهای تبلیغ

تبلیغ هنرمندانه

روشمندسازی تبلیغ دینی و دقیق سازی مهارتهای تبلیغ

تبلیغ هنرمندانه
بس نکته غیر حُسن بباید که تا کسی
مطبوعِ طبعِ مردمِ صاحبنظر شود
تبلیغ دین بدون ابزارها و مهارتهای لازم بصورت دقیق و شفاف اثرگذار نمی باشد. رسالت این وبلاگ شفاف سازی مهارتها و الگوریتم سازی فن خطابه و دیگر مهارتهای لازم تبلیغ است.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

 یک مبلّغ حرفه ای

  

در برخی از منبرها و سخنرانی ها دیده شده که بعضی از مبلغین به صورت طوطی وار و مقلدانه مطالب حفظ شده را از اول منبر تا به آخر بیان می کنند.

این قبیل افراد به هیچ عنوان در پی این نیستند که بفهمند مطالب ایشان مستمع را با خود همراه کرده یا خیر.

یا اینکه توانسته اند با بیان جالب تر و ساده تر از مطلب خود تصویری در ذهن مخاطب بسازند یا خیر.

در بعضی اوقات حتی کوچکترین کاری در جهت جذب حواس مخاطب انجام نمی دهند.

و یا برای جمع کردن حواس مستمع به مردم می گویند که : لطفا توجه کنید.

این کار خاصیت معکوس دارد و به جای کنترل و بدست گرفتن منبر، جوّ منبر هرلحظه بیشتر از دست خارج می شود.

 

گروه تحقیقی تبلیغاتی مبلّغ موفق 5 تکنیک بسیار کاربردی و پربازده سخنرانی را جهت استفاده شما عزیزان معرفی می کند.


   1-  تکنیک پرسش و پاسخ

 

در این تکنیک بعد از روایت کردن حدیث یا آیه مورد نظر و مربوط به مناسبت باید 

سوالاتی گذرا از مخاطبین حاضر پرسیده شود.

( منظور از گذرا بودن یعنی منتظر جواب دادن نباشید.فقط 2 تا 3 ثانیه مکث کنید )

 

   2-  تکنیک تمجید

در این تکنیک باید از مستمع خود با عناوینی مثل بندگان مومن، ارادتمندان اهل بیت، مسجدی و هیأتی های ولایی، مردمان با اخلاص، محبین اهلبیت و از این قبیل الفاظ بکار گیرید .

این کار دو جنبه معنوی دارد.

یکی اینکه حس این کلمات در ذهن مردم القاء می شود و تلقین به دینداری به خودی خود شخصیت فرد را به یک فرد مومن عملگرا نزدیکتر خواهد کرد.

و دوم اینکه مخاطب از شنیدن این کلمات سوسوی وجد و شعف را در خود می بیند و در بسیاری موارد توجهش به سخنران جلب می شود اگر به او دل نفروشد.

 

   3-  تکنیک تُن صدا

یکنواختی تن صدا در صحبت کردن حالت تکراری بودن و خستگی را در مستمع ایجاد می کند.

برای اینکه منبر شما جذاب باشد و خسته کننده و تکراری نباشد از این تکنیک استفاده کنید.

در این تکنیک مبلّغ در زمانی که متوجه می شود درصدی از مستمعان با منبر همراه نیستند باید با استفاده از بالا و پایین بردن صدا و نوسان آن مستمع را به خود جذب نماید.

برای مثال در هنگام استفاده از این تکنیک برای بالا بردن صدا می توان از اسم جلاله الله یا پیامبر و معصومین علیه السلام استفاده کرد.

و یا برای پایین آوردن صدا به حدی تن صدا را کم کنید تا به حد پچ پچ برسد و حس کنجکاوی مخاطب درگیر شود.

 

   4-  تکنیک بشیر و نذیر

در این تکنیک برای اینکه مخاطب مطلب شما را دنبال کند، در جایی باید بشارت دهنده و امید دهنده باشید تا مستمع از لذت های آخرتی مسرور شود و میل به گوش دادن ادامه صحبتهای شما را داشته باشد.

در این تکنیک می طلبد که بشارت از اول تا اواخر منبر در 1-3 مثال یا وعده بهشتی ادامه داشته باشد و حواس مخاطب را با عناوینی چون عذاب جهنمی و با صورت به جهنم رفتن و... مختل نکنید. ولی در آخر باید حتما از نذیر بودن خود فراموش نکرده و نقش بیم دهندگی خود را همانطور که خداوند متعال در قرآن فرموده ایفا کنید.

 

   5-  تکنیک سوال انگیزشی

در این تکنیک از مستمع خود سوالاتی حول محور مطالب خود بپرسید.

اما در این تکنیک جواب را بخواهید و منتظر جواب بمانید.(اجازه دهید حداقل 1 یا 2 نفر به سوال شما پاسخ دهند).

با این کار می توانید جوّ منبر را به سمت خود بکشانید به گونه ای که هر لحظه انتظار طرح یک سوال از سمت سخنران در مخاطب ایجاد می شود و اینکه فرد دوست ندارد سوالات در ذهنش بدون جواب بماند باعث می شود فرد با منبر همراه شود و گوش فرا دهد .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی